KINETIKK

Kinetikk
Kinetikk

Tre, metall

press to zoom
Kinetikk
Kinetikk

Akryl, 1968

press to zoom
Kinetikk
Kinetikk

Akryl,

press to zoom
Odd+Tandberg+Kinetikk+Cinetic+art+norwegian+høstutstillingen++VG+W.jpg
Odd+Tandberg+Kinetikk+Cinetic+art+norwegian+høstutstillingen++VG+W.jpg
press to zoom
Kinetikk
Kinetikk

1981, Akryl i væske

press to zoom
Kinetikk (utsnitt)
Kinetikk (utsnitt)

1981, Akryl i væske

press to zoom
01 Kinetikk
01 Kinetikk

Akryl, lys, elmotor

press to zoom
01B Kinetikk
01B Kinetikk

Akryl, lys, elmotor

press to zoom
02  Kinetikk
02 Kinetikk

Akryl, lys, elmotor

press to zoom
02B Kinetikk
02B Kinetikk

Akryl, lys, elmotor

press to zoom
Kinetikk
Kinetikk

Akryl, lys, elmotor

press to zoom
Kinetikk
Kinetikk

Fotomontasje som viser ulike faser

press to zoom
Kinetikk (utsnitt)
Kinetikk (utsnitt)

Akryl, lys, elmotor

press to zoom

Optisk kunst og kinetikk fanget Odd Tandbergs interesse allerede tidlig i 60-årene, selv om selve begrepet «Op-Art» ikke oppstod før i 1964. Han startet med enkle roterende plater i tre med påtrykte striper og metallelementer, som ble drevet med en elektromotor.  Disse ga en gjentagende bevegelse av det visuelle uttrykket.  Blant de første arbeidene anvendte han også preparerte ping-pong baller som ble montert på en roterende plate. Disse var igjen dekket med en tynn hvit silkeduk med påmonterte nåler. De roterende ballene berørte nålene slik at de beveget seg i en annen sekvens enn selve platen. På 70-tallet tok han i bruk akryl og skapte farger og form gjennom polarisering av lys. Siden 80-tallet har han eksperimentert med akryl og væske som skaper lysbrytninger, bevegelse og farger som ikke er gjentagende.

 

Odd Tandberg har også anvendt optiske elementer i sine grafiske arbeider. Innenfor monumentale arbeider ble fiberoptikk brukt for dekorasjon av blant annet vestibyle til Innovasjon Norges hovedkontor i Oslo.

 

Tross i at Odd Tandberg alltid har vært nysgjerrig på ny teknologi så har han egentlig vært mest opptatt av å oppnå nye kunstneriske uttrykk gjennom form og farger. Han eksperimenterte også med laser og lydstyrt lys i en tid hvor dette ikke var allment tilgjengelig.  For han har teknologiske nyvinninger vært et verktøy til å utforske nye uttrykksformer.

 

Trykk på bildene for å se bildet i fullformat . Trykk på "Show More" nederst for flere eksempler.