ODD TANDBERG
ODD TANDBERG - BIOGRAFI & OVERSIKT OVER UTSMYKNINGER OG UTSTILLINGER
Odd Tandberg er født 16. april 1924 i Oslo. Død 13. februar 2017. De første årene bodde han på Bjølsen sammen med sine foreldre, Arthur Tandberg og Regine Christensen. I 10-års alderen flyttet han til Krokstadelva (Nedre Eiker) i Buskerud hvor moren var fra. Da Odd var 14 år flyttet de tilbake til Oslo, hvor Odd gikk på Frogner middelskole. Som 17 åring, i 1941 begynte han på Bjarne Engebrets malerskole. Videre studerte han ved Statens håndverks og kunstindustriskole fra 1942 til 1945, og ved Statens Kunstakademi under Axel Revold og Per Krogh fra 1945 til 1946. I studietiden møtte han mange av sine beste venner, kunstnerne Tor Hoff (1925-76), Gunnar S. Gundersen (1921 – 83), Ludvig Eikaas (1920 – 2010), og sin framtidige kone Elen Mathilde (Numme) Grøn-Hansen (1921-2010).
På anbefaling fra Numme reiste han i 1946 til København hvor hun allerede studerte ved Det kongelige danske Kunstakademi. Han fulgte undervisningen der. I København ble Numme og Odd et par, og de giftet seg i februar i 1947. De reiste mye i perioden 1946 – 56. Allerede høsten 1946 dro de på sin første studietur til Paris. Våren 1948 reiste de tilbake til Paris og deltok i kretsen rundt Galerie Denise René. I perioden 1952 - 56 reiste de gjentatte ganger til Malaga, hvor de var bosatt i lengre perioder av gangen. De deltok også i 1955 i et kunstnerfellesskap i Povoa da Varzim i Portugal. Når de ikke var på reiser hadde de fast tilholdssted i Nummes barndomshjem i Ås. Numme, som også hadde kunstfaglig bakgrunn, var en viktig sparringspartner for Odd gjennom hele hans kunstneriske virke, og hun var også deltagende i enkelte av hans arbeider.
Odd Tandberg var maler, grafiker og billedhugger og en pioner innen non-figurativ malerkunst i Norge etter 2. verdenskrig. Han står bak over 50 offentlige utsmykninger i Norge og andre land. De første årene arbeidet han med maleri og grafikk. Sitt første store utsmykningsoppdrag fikk han i 1957 i Regjeringsbygget (Høyblokka). Dette gav ham muligheten til å arbeide med nye materialer, og i årene som fulgte begynte han å eksperimentere med tredimensjonale former som relieffer og skulpturer. Han arbeidet i stor grad parallelt med ulike kunstfag, og erfaringer fra ett fagområde ble brukt i utforskingen av andre fagområder. Arbeidene hans er i det følgende delt inn etter områdene maleri, grafikk, utsmykninger, skulptur og kinetikk.
Maleri
I sine første malerier fra studietiden tidlig på 1940-tallet benyttet han et naturalistisk formspråk. Som en følge av utenlandsreisene, hvor han fikk se arbeider av kunstnere som Paul Klee (1879 – 1940) og Joan Miró (1893 – 1983), lot han seg inspirere til i større grad å abstrahere og uttrykke seg mer surrealistisk. Tandberg deltok på Høstutstillingen første gang i 1945, og solgte der sitt første bilde «Pike med fløyte» til arkitekt Per Sunde. Sin første separatutstilling hadde han i Galleri Per i Oslo 1950. I perioden 1946 – 49 var han mye i utlandet, og det var en viktig årsak til at han ikke holdt separatutstilling tidligere.
I Paris deltok han i miljøet rundt Galerie Denise René, og han hadde personlig kontakt med kunstnere som Victor Vasarely (1908 – 1997), Hans Hartung (1904 - 1989), Richard Mortensen (1910 – 1993) og Robert Jacobsen (1912 – 1992). I dette miljøet ble han inspirert til å eksperimentere med non-figurativ kunst, eller mer spesifikt det som kalles «konkret kunst» (Theo Van Doesburg, Manifest sur l’art concret , 1930). Her er motivene ikke ment å representere noe annet enn seg selv, og de er altså ikke abstraksjoner av andre kjente motiv. Med denne bakgrunnen utviklet han på 1950-tallet sin egen stil. Han forenklet motivene, og komponerte bilder med enkle geometriske former. Han brukte hovedsakelig valørkontraster mellom gråtoner, mens farger først og fremst ble brukt til å forsterke spenningen mellom formene og understreke detaljer. Han var ellers meget avgrenset i fargebruken.
Fra 1962 begynte Tandberg å arbeide med stofflige kontraster i maleriet. Han sandblandet malingen, benyttet lim eller tjære og påførte det i grove strøk med kniv eller spatel, og integrerte også andre materialer i bildene som f.eks. striesekker eller gjenstander. Motivene var komponert av enkle sterke former, om enn ikke like strenge som i de foregående årene. Han brukte fortrinnsvis mørke farger og jordfarger i disse bildene.
På 70-tallet utforsket han tredimensjonale virkemidler i bildene i enda større grad, og han tok også i bruk sterkere farger. På utstillingen «Visuelt 1974» deltok Tandberg med «Rød vifte» og «Etter brann». Rød vifte er et materialbilde hvor det er benyttet ekspandert polyurethan, som har fått ekspandere delvis ukontrollert gjennom en på forhånd definert form. Bildet er senere påført maling. Han ble i denne perioden friere i formene og han eksperimenterte f.eks. med bilder hvor han lot malingen renne eller dryppe over overflaten.
Videre karakteriseres hans arbeider kanskje først og fremst av den store spennvidden i teknikker og formspråk. Han har malt fargesterke så vel som sort-hvitt bilder. Samtidig er han en formsterk kunstner som stadig oppnår balanse og spenning mellom formene i bildene. Han har stor interesse for seriemotiv, og har variert og funnet nye tema i samme motiv, noe som også reflekterer hans lekenhet og behov for stadig å utvikle noe nytt. Selv om han hele tiden har vært tro mot den non-figurative kunsten har han tidvis laget motiver som kan kjennes igjen, både menneskelignende figurer, landskaper og symboler.
Hans tidlige bilder møtte lite forståelse i norsk presse. F.eks. omtaler Johan Fr. Michelet (VG, 04.11.1954) bildene hans som «up to date og internasjonale», men «uinteressante». Han anbefaler ham å begynne «forfra, men naturen og med virkemidlene». I 1955 skriver Johan Fr. Michelet (VG, 05.05.1955) om Tandbergs deltagelse på utstillingen Non-Figurativ at «her er overhodet ikke liv å oppdage». Helt siden studiedagene har han imidlertid fulgt sin egen kunstneriske intuisjon og overbevisningen om at billedkunsten kan stå for seg selv og ikke skal vurderes ut i fra hvorvidt det gjengir virkeligheten. Han har utforsket nye uttrykksformer, stiler og metoder uten tanke på hva som har lønt seg eller vært allment akseptert.
Grafikk
Odd Tandberg har arbeidet som grafiker gjennom hele sitt kunstneriske virke. I 1946 gikk Tandberg i lære ved Møllers Litografianstalt i København, hvor de lærte å kopiere de store mesterne, samtidig som han studerte ved Københavns kunstakademi.
Odd Tandberg anvendte silketrykk /serigrafi som kunstnerisk uttrykksform fra 1952. Han trykket små serier av det som kalles konkret kunst. Han hadde med seg silkerammer på sine reiser og opphold i Frankrike, Spania, Portugal i 50-årene, hvor han selv laget sjablonger som han la inn i silken.
Gunnar Sæthren som drev trykkeribedriften Sæthren og Wraaman, var en viktig venn og støttespiller for Odd Tandberg gjennom alle år. Takket være ham har Odd Tandberg hatt tilgang til kompetanse, assistanse og utstyr som har muliggjort kunstnerens store antall arbeider.
Kunstneren har gjennom hele livet jobbet parallelt med maleri, skulptur og grafikk. Han har kontinuerlig arbeidet med ulike grafiske metoder, og hans arbeider vitner om en sterk motivasjon til å utforske og eksperimentere med teknikker, og anvende disse på nye og utradisjonelle måter.
Odd Tandberg har utviklet egne unike uttrykk innenfor metalltrykk. Dette er en trykkeprosess som består av metall som presses ned i papiret ved høyt trykk og varme. Trykkplatene som er anvendt er gjerne av stål eller aluminium med ulike former for relieffer og overflater. Fargene i metalltrykket endres etter lyset. Kunstneren har også kombinert metalltrykk med serigrafi. Han har dessuten anvendt silketrykk på tynne metallplater som så er etset i syrebad og preget ned i papir. Arbeidene kan også kalles materialbilder, da han har blandet ulike teknikker og materialer. Store opplag har aldri vært av interesse for Odd Tandberg. Det er selve prosessen som har vært motiverende. De fleste grafiske arbeidene er trykket i kun 10-20 eksemplarer. Mange av de grafiske bladene som metalltrykkene, er også helt unike. Disse er merket med E.T. (eget trykk).
Odd Tandberg har deltatt på tallrike internasjonale grafikkutstillinger, som f.eks. biennalen i Fredrikstad i 1985, 1986, da han fikk gullmedalje og i 1989. I 1987 deltok han på grafikkbiennaler både i Ljubljana i Slovenia, I Reykjavik på Island og i Varna i Bulgaria. Videre har han deltatt på grafikkutstillinger i Berlin (1990), i Biella i Italia (1990), i Maastricht i Nederland (1993) og i Krakow i Polen i 1994, for å nevne noe.
På 2000-tallet laget kunstneren digitaltrykk på lerret. Disse har han selv kategorisert som malerier. Odd Tandberg har anvendt silketrykkprosessen i flere av sine utsmykningsarbeider. En fondvegg på Rikshospitalet som består av silketrykk på glass, er et eksempel på dette. Et annet eksempel er et vindu i kantina på Seiersten Ungdomskole i Drøbak. Kunstneren har også anvendt silketrykk på akryl i den Norske Sjømannskirken i Villajoyosa, Alicante/Spania.
Utsmykninger
Sitt første utsmykningsoppdrag fikk Tandberg i 1950 hvor han sammen med Gunnar S. Gundersen, Geir Grung og Sverre Fehn dekorerte innfartsveiene til Oslo i forbindelse med Oslo bys jubileum. Først i 1957 fikk han imidlertid sitt første mer permanente utsmykningsoppdrag, relieffer i Naturbetong til det nye regjeringsbygget tegnet av Erling Viksjø. Viksjø hadde sammen med Sverre Jystad utviklet en metode hvor tilslagsmateriale som små stein ble støpt i betongen og senere sandblåst eller hakket slik at steinen kommer fram og utgjør dekorative element. Kunstnerne utformet her såkalte integrerte utsmykninger hvor mønstre basert på relieffet, ulik farge på betongen og ulikt tilslagsmateriale var en del av selve byggverket. Tandberg hadde et langt og godt samarbeid med Viksjø og har utført tallrike utsmykninger i naturbetong.
Sammen med Viksjø utviklet han også en teknikk hvor større stener ble lagt ned i betong, delt og polert slik at livet i stenene kommer godt fram. Vegger eller murer i dette materialet, kalt conglomurer er benyttet i utsmykninger, f.eks. ved Norsk Hydros park, Solli plass i Oslo, eller ved NHO-bygget. Slike conglomurer er også blitt benyttet som bordplater. Videre har han anvendt metallet ferrosilisium som tilslagsmateriale i betong. Dette er også slipt, slik at glansen i metallet kommer fram. Et eksempel på en slik utsmykning er alterveggen i Nordseter Fjellkirke fra 1964 og vegger inne i NHO-bygget. Også andre materialer som f.eks. glass, er benyttet sammen med betong.
Fra 1980 har han benyttet trykketeknikker i utsmykninger. På Ullevål sykehus og Statens kontorbygg på Helsfyr trykket han serigrafi på vegg/ vinyl, mens han fra 1983 også har trykket på glass og akryl og laget såkalte glassmalerier. Den største av disse verkene er ved det nye Rikshospitalet som sto ferdig i 2000. Her laget han en 8 x 22 meter høy fondvegg i enden av den innvendige «gaten», som kaster lys og farge over veggene, og gir rommet en sakral karakter.
Han har også eksperimentert med relieffer i ulike metallmaterialer, som kobber, stål og messing i utsmykninger. For eksempel utsmykket han i 1961 skipet Kong Olav V, en av hurtigrutene, med et kobberrelieff og i 1983 Royal Viking Sea med et relieff i kobber og stål. Et annet eksempel på bruk av metaller i utsmykninger er inngangspartiet ved Hässelby slott i Stockholm fra 1986 som er gjort i messing og rustfritt stål.
Skulptur
Tidlig på 60-tallet laget Tandberg sine første frittstående skulpturer i naturbetong, et materiale han allerede hadde utforsket med i tredimensjonale relieffer i utsmykninger. I 1964 solgte Tandberg sin første frittstående skulptur «treklang» i naturbetong til en nyetablert park i bydelen Norrbygärde i Borås. Skulpturer i naturbetong er senere også laget til Akers Sykepleieskole i Trondheimsveien i Oslo, Universitetet i Bergen og Den norske Creditbank, Jernbaneveien i Ski. Han laget også to store kuler i naturbetong som ble stilt ut i Skulpturbiennalen i Antwerpen i Belgia i 1979.
I 1972 laget han sin første skulptur i aluminium til Skulpturfestivalen i Konstsalongen Samlaren i Stockholm. Denne skulpturen står i dag på Hennie Onstad Kunstsenter. Et annet eksemplar av den samme skulpturen ble samme år kjøpt av Ås kommune (Ås Ungdomskole). Etter dette har han laget tallrike skulpturer i ulike materialer, som malt og polert stål, rustet stål, eloksert aluminium, og syrebehandlet kobber og messing.
På 1970-tallet begynte han også å eksperimentere med plastmaterialer. Han laget såkalt «Kinetisk kunst» der manuelt bevegelige akrylplater påført silketrykk eller i kombinasjon med andre elementer som olje ga ulik optiske virkninger. Han har også laget frittstående skulpturer i akryl og polyurethan.
Han har deltatt på tallrike utstillinger med skulpturer, som Skulpturfestivalen i Konstsalongen Samlaren i Stockholm i 1972 og 1973, Skulpturbiennalen i Antwerpen i Belgia i 1979 og Skulpturbiennalen i Maubeuge i Frankrike tre ganger på 80-tallet.
I forbindelse med utformingen av skulpturer har vennskapet med Knut Johnsen ved det mekaniske verkstedet Brødrene Johnsen vært av stor betydning. Her har gjennom ham Odd fått tilgang til kompetanse og utstyr.
Kinetikk
Optisk kunst og kinetikk fanget Odd Tandbergs interesse allerede tidlig på 60-tallet. Han eksperimenterte først med roterende plater i tre med påtrykte striper og metallelementer, drevet av en elektromotor. Disse skapte gjentagelse og variasjon i det visuelle uttrykket. I de tidligste arbeidene anvendte han også ping-pong baller som han monterte på roterende plater. Disse var igjen dekket med en tynn hvit silkeduk med påmonterte nåler. De roterende ballene berørte nålene slik at de beveget seg i en annen sekvens enn selve platen. På 70-tallet tok han i bruk akryl og skapte bevegelig kunst hvor farger og former ble skapt gjennom polarisering av lys. Han solgte sitt første kinetiske verk som er plassert i Borås kunstindustrimuseums meditasjonsrom i 1973. Siden 80-tallet har han eksperimentert med akryl og væske som skaper lysbrytninger, bevegelse og farger, og han eksperimenterte med laser og lydstyrt lys i en tid hvor dette ikke var allment tilgjengelig. Han har deltatt på flere utstillinger med optisk og kinetisk kunst. Både «Lys og bevegelse», Kunstnernes hus, 1969, «Plast i kunst», Kunstnernes hus, 1981, og de tre utstillingene Visuelt 1970, -72 og -74 som ble holdt på Kunstneres hus og Blomquist. Høstutstillingen 1974 ble han invitert til å delta og stilte her ut flere kinetiske arbeider.
Odd Tandberg har også anvendt optiske elementer i sine grafiske arbeider. Innenfor monumentale arbeider ble fiberoptikk brukt for dekorasjon av blant annet vestibylen til Innovasjon Norges hovedkontor i Oslo. Til tross for at Odd Tandberg alltid har vært nysgjerrig på ny teknologi, har han vært mest opptatt av å oppnå nye kunstneriske uttrykk gjennom form og farger. For han har teknologiske nyvinninger slik vært et verktøy til å utforske nye uttrykksformer.
UTSTILLINGER OG UTSMYKNINGER
Listen er ikke komplett og det kan forekomme feil.
Desember 2007, mottok Odd Tandberg Ridder av 1. klasse av St Olavs orden
Utstillinger
Separatutstillinger
1950 Galleri Per, Oslo
1958 De Unga, Stockholm, Sverige
1962 Permanenten, Oslo
1963 Drammen kunstforening, Drammen
1964 Galleri HH, Lillehammer
1965 Borås Konstmuseum, Borås, Sverige
1967 Permanenten, Oslo
1975 Galleri F15, Moss
1979 Ålesund kunstforening, Ålesund
1981 Kunstnerforbundet, Oslo
1983 Kunstnerforbundet, Oslo
1984 Oslo Kunstforening, Oslo
1986 Ålesund Kunstforening, Ålesund
1986 The Barbican Centre, London, England
1988 Galleri Sølvberget, Stavanger
1988 Gallery Rodrigues Le May, Ottawa, Canada
1989 Casa de la Cultura, Villajoyosa, Spania
1992 Vaal Galleri, Tallin, Estland
1994 Henie Onstad Kunstsenter, Bærum
1994 Bærum kunstforening, Sandvika, Bærum
1994 Ås Kunstforening, Ås
1993 Casa de Cultura, Alfaz del Pi, Spania
2004 Ski Kunstforening, Ski
2004 Galleri BOA (Billedkunstnere i Oslo og Akershus), Oslo
2004 Eget galleri, Rådhusplassen, Ås
2004 Vangsmjøsa bibliotek, Vangsmjøsa
2004 Stange kulturhus
2005 Galleri LNM (Landsforeningen Norske Malere), Oslo
2009 Galleri Tjuvstart, Tjuvholmen, Oslo
2011 Grafikkutstilling i eget galleri, Rådhusplassen, Ås
2013 "Arbeider gjennom 70 år", DesignHub*Norway, Drøbak
2014 Jubileumsutstilling 90 år, Galleri D6 / Ås Kunstforening, Ås
2014 Viten skaper kunst - Kunst skaper viten, Bevegelig og optisk kunst, Vitenparken, Campus Ås
2024 Odd Tandberg 100 ÅR - Soli Brug, 03. mars - 7. april 2024
Biennaler og gruppeutstillinger
1945 Statens Høstutstilling, Oslo, «Pike med Fløyte»
1947 Statens Høstutstilling, Oslo
1949 Bergen kunstforening, Bergen
1950 Statens Høstutstilling, Oslo
1950 Unge Kunstneres Samfunn, Oslo
1950 «Ung norsk kunst», Stockholm, Sverige
1951 «Ung norsk kunst», Stockholm, Sverige
1954 Statens Høstutstilling, Oslo
1954 Unge Kunstneres Samfunn, Oslo
1955 «Non-Figurativt», Kunstnerforbundet, Oslo
1955 «Missao Internacional de Arte», Povoa de Varzim, Portugal
1957 Galleri K.B. (Kaare Berntsen), Oslo
1957 Statens Høstutstilling, Oslo
1958 Statens høstutstilling, Oslo
1958 Oslo Kunstforening, Oslo
1959 Permanenten, Kunstnernes Hus, Oslo
1959 «Unga Normänn», Konstmuseum, Gøteborg, Sverige
1959 Konsthallen, Lund
1959 «De ti», Kunstnernes hus, Oslo
1960 Statens Høstutstilling, Oslo
1961 The Corcoran Gallery of Art, Washington, USA
1962 Museum of Modern Art, New York, USA
1963 Statens høstutstilling, Oslo
1963 Nordisk kunst 1953-1963. Helsinki Ateneum, Helsingfors, Finnland
1964 Statens høstutstilling, Oslo
1964 «Konst i betong», Moderna Museet, Stockholm, Sverige
1965 Kunstbiennale, Sao Paulo, Brasil
1965 «Kunst i betong», Kunstnernes hus, Oslo og Louisiana, Humlebæk, Danmark
1966 Galleri F15, Moss
1967 Statens Høstutstilling, Oslo
1968 Nordisk utstilling, Hässelby slott, Stockholm, Sverige
1969 Generasjonsutstilling II, Galleri F15, Moss
1969 «Lys og bevegelse», Kunstnernes hus, Oslo og Bella Centret, København, Danmark
1969 Amos Anderson Konstmuseum, Helsinki, Finnland
1969 Arkivmuseet, Lund, Sverige
1969 Samnordisk utstilling, Nordisk kunstforbund, Charlotteenborg, København, Danmark
1970 Bellahøj, København, Danmark
1970 «Visuelt 1970», Oslo
1970 «Dette betyr noe i Norge», Galleri F15, Moss
1970 Festspillutstillingen, Bergen Billedgalleri, Bergen
1971 «36 norske kunstnere», Galleri F15, Moss
1972 «Visuelt 1972» Blomqvist, Oslo
1972 Skulpturfestival, Konstsalongen Samlaren, Stockholm, Sverige
1973 Skulpturfestival, Stockholm, Sverige
1974 Statens Høstutstilling, Kunstnernes hus, Oslo, Bergen Kunstforening, Bergen, Invitert.
1974 «Visuelt 1974», Kunstnernes hus, Oslo
1979 «15° Biennale de sculpture», Skulpturbiennale, Middelheim, Antwerpen, Belgia
1981 «Plast i kunst», Kunstnernes hus, Oslo
1982 «50-årene- et gjennombrudd», Henie Onstad Kunstsenter, Bærum
1982 «14 Malere», Kunstnernes hus, Oslo
1984 Grafikkbiennale, Fredrikstad
1985 «Maubeuge sculpt 85», Skulpturutstilling, Maubeuge, Frankrike
1986 Nordisk kultursenter, Hässelby slott, Stockholm, Sverige
1986 Nordisk kulturuke, Ski Rådhus, Ski
1986 Grafikkbiennale, Fredrikstad. Gullmedalje
1987 Grafikkbiennale, Ljubljana, Slovenia,
1987 «Graphica Atlantica», Reykjavik, Island
1987 «Maubeuge sculpt 87», Skulpturutstilling, Maubeuge, Frankrike
1987 Grafikkbiennale, Varna, Bulgaria
1987 “Sommarutstilling i Seljord”, Seljord kunstforening, Seljord
1988 “Konkret i Norden 1907- 1960”, vandreutstilling i Norden (alle nordiske land), Amos Anderson kunstmuseum, Helsinki, Finland, Hennie Onstad Kunstsenter, Bærum, Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Odense, Danmark…
1989 «Maubeuge sculpt 89», Skulpturutstilling, Maubeuge, Frankrike
1989 Grafikkbiennale, Varna, Bulgaria
1989 Grafikkbiennale, Fredrikstad
1990 «Nordisk 60-tal», vandreutstilling i Norden
1990 «Intergrafic», Grafikkutstilling, Berlin, Tyskland
1990 «Premio Internazionale», Grafikkutstilling, Biella, Italia
1991 «Paris – Oslo 1945 - 65», Hennie Onstad Kunstsenter, Bærum
1991 «European dialoges in Bochum», Museum Bochum, Bochum, Tyskland
1991 «Tandberg og Tandberg», Ås kunstforening, Ås
1992, Galleri Bærums verk, Bærum
1993, Grafikkbiennale, Maastricht, Nederland
1994 International Print Triennial, Kracow, Polen
1996 «Eikaas med venner», Porsgrunn Kunstforening, Porsgrunn
1996 Husgalleriet Casa Blanca, Spania
1997 «Sammen igjen. Felleskap og individualister», Galleri Ås, Ås
1997 Galleri Siverts, Bergen
1998 «Fokus 1950», Museet for Samtidskunst, Oslo
1999 Kaare Berntsen kunst og antikviteter, Oslo
2000 Galleri Siverts, Bergen
2000 Stavanger Kunstforening, Stavanger
2001 «Skulptur i Follo», Varmbadet, Drøbak
2002 «Dødsgjengen», Eikaasgalleriet, Førde
2002 Galleri Siverts, Bergen
2002 «Konkret. Nonfigurativ kunst i Norge 1920 - 2000» Vandreutstilling. Lillehammer Kunstmuseum, Lillehammer, Trondheim Kunstmuseum, Trondheim og Bergen Kunstmuseum, Bergen
2007 «Grafikk – julen 2007», Kunstnerforbundet, Oslo
2010 «Surrealisme i norsk kunst», Stenersenmuseet, «Komposisjon 1949»
2014 "Brytninger", Galleri Albin Upp, Oslo. Arrangert av Marius Hauge.
2014 "Abstraksjon 11", Kunstnerforbundet, Oslo
2014 "Rom for abstraksjon", Nasjonalgalleriet, Oslo
2018 LNM fyller 50 år 1968-2018, 09. nov - 06. jan 2019
Offentlige utsmykningsarbeider
(dato for ferdigstillelse)
1950 Oslo sentrum. Byjubileet – Maleri på flerarmede flaggstenger og innfartsveier
1957/58 Regjeringsbygget, Høyblokka, Akersgata 42, Oslo. Fire veggdekorasjoner i trappeavsatser i sandblåst naturbetong
1958 Gjøvik sparebank, Gjøvik. Sandblåst naturbetong, Relieff på vegg
1959 Fellesbygget NLH, Nå Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås. Akryl på mur i trappehall
1959 Sandvika kino, Bærum. Design til sceneteppe
1960 Stavanger Sparekasse, Nå Sparebank 1, Domkirkeplassen 1, Stavanger. Relieff i naturbetong
1961 M/S «Kong Olav V», Salongen, Hurtigruteskip. Kobberrelieff
1960/63 Norsk Hydro Administrasjonsbygg, Bygdø allé 2, Oslo. To frittstående conglomurer, Lysgård i conglomur og vann
1964 Lillehammer kino, Lillehammer. Vestibylevegg, conglomur
1964 Nordseter fjellkirke, ved Lillehammer. Korvegg, alter, prekestol, døpefont, metall i betong, tre
1964 Borås Domsagas Tinghus, Borås, Relieff i sandblåst naturbetong
1964 Norrbygärde, Borås, Skulptur i sandblåst naturbetong. «Treklang»
1962/65 Jernbanetorget T-banestasjonen, Oslo, Relieff i sandblåst naturbetong
1965 Norges vassdragsvesen, Administrasjonsbygg, Middethunsgate 29, Oslo. Relieff i sandblåst naturbetong
1965 Vinmonopolet Administrasjonsbygg, Nå Arcusgruppen, Haslevangen 16, Oslo. Relieff i naturbetong og glass
1965 Elkem Administrasjonsbygg, Nå NHO-bygget, Middethunsgate 27, Oslo. Vegger i ferrosilisium og betong, Conglomurer
1966 Sandefjord post- og telehus, Sandefjord. Inngansparti, relieff i naturbetong
1966 Standard telefon og kabelfabrikk, Administrasjonsbygg, Nå Quality Hotel 33, Østre Aker vei 33, Oslo. To relieff i naturbetong, en conglomur
1968 Brage-Fram, Nå Storebrand, Haakon VII gt. 10, Oslo. Relieff, hvit betong
1969 Svømmehall, Stavanger. Relieff i naturbetong
1969/70 Raufoss ammunisjonsfabrikk, Raufoss. Skulptur i aluminium, natureloksert
1970 Aker sykepleierskole, Trondheimsveien 235, Oslo. Skulptur i naturbetong
1972 Universitetet i Bergen. Skulptur/ rislefontene i sandblåst naturbetong
1972 Terje Rypdals opera «Orpheus og Evridike». Dekorasjoner, scenografi, diverse materialer
1972 Kortedala Vårfrukyrkan, Gøteborg, Korvegg, relieff i naturbetong, krusifiks i smijern
1972 Ås Ungdomskole, Idrettsveien 21, Ås. Skulptur i malt stål
1973 Nordseter skole, Ekebergveien 200, Oslo. Skulptur i eloksert aluminium
1973 Borås Kulturhus, bibliotek, Borås. Relieff i sandblåst naturbetong
1973 Borås Konstmuseum, meditasjonsrom, Borås. Kinetikk
1974 Søndre Land Ungdomskole, svømmehall, Hov i Søndre Land. Relieff i naturbetong
1975 Henie Onstad Kunstsenter, Skulptur i malt stål
1976 Den norske Creditbank, Jernbaneveien 4, Ski. Skulptur i naturbetong
1979 Privatbolig for Kjell Andenæs, Bærum. Vegg og dør i metallrelieff
1980 Fagernes Rådhus, Fagernes. Relieff i naturbetong
1980 Ullevål sykehus, Laboratoriebygget (patologen), Oslo. Serigrafi på venylplater på vegger, takdekorasjon i kantine, rustfritt og malt stål
1981 Studentersamfunnet, NLH, nå Universitetet for miljø- og biovitenskap, Ås. Maleri på lerret
1982 Statens kontorbygg, Fredrik Selmers vei, Helsfyr, Oslo. Serigrafi på venylplater på vegger i korridorer
1983 Den norske industribank, Nå Innovasjon Norge, Akersgata 13, Oslo. Stål, akryl og lys på vegg
1983 Pastor Strømmes minnekirke, Villajoyosa, Spania. Serigrafi på akryl (vindu).
1983 Parkeringshus, Chr. Kroghs gt. 1-11, Oslo. Skulptur i malt stål
1983 «Royal Viking Sea», Cruisebåt, Relieffer i spisesal, kobber og rustfritt stål
1984 Fagernes Telebygg, Fagernes. Skulptur i rustet stål
1985 Ås rådhus, Skoleveien 1, Ås. Skulptur/ fontene i kobber og stål, «Livskraft»
1985 Fylkessjukeheimen, Tronvik, Sogn og Fjordane. Relieff i malt stål
1986 Hässelby slott, Stockholm, Inngangsdør i messing og rustfritt stål
1986 Norsk Hydro Administrasjonsbygg, Bygdø allé 2, Oslo. sandblåst naturbetong
1987 Stortinget T-banestasjon, Oslo. Akryl på vegg
1988 Pastor Strømmes minnekirke, Villajoyosa, Spania. Krusifiks i tre, serigrafi på akryl
1988 Veidekke, administrasjonsbygg, Ola Brunborgsvei 6, Asker. Bevegelig skulptur og fontener i basseng, polert rustfritt stål
1992 Veidekke, administrasjonsbygg, Ola Brunborgsvei 6, Asker. Skulptur i rustfritt stål
1999 Rikshospitalet, Sognsvannsveien 20, Oslo. Serigrafi på glassvindu
2002 Seiersten Ungdomskole, Belsjøveien 1, Drøbak. Serigrafi på glassvindu
2003 Solgården, Villajoyosa, Spania. Seks malerier på lerret i festsalen Casa Wenche
2004 Bibliotek, Stange. Serigrafi på glassvindu
2004 Kulturhuset, Vangstunet, Vang. Skulptur/ fontene i rustfritt stål
2004 Ås Ungdomskole, Idrettsveien 21, Ås. Maleri på lerret
2009 NHO-bygget, Middethunsgate 27, Oslo. To skulpturer i akryl, med lys, en skulptur i rustfritt stål
2010 Moer Sykehjem, Tunveien 2, Ås. Skulptur i polert stål.
2017 HÅP, Skulptur i Ås sentrum, høyde 4 meter, rustfritt stål, gave til Ås Kommune fra Ås Rotary Klubb 10. juni 2017.
Kilder:
Meggison, Trine Tandberg, 2009. Prosess og struktur: integrerte utsmykninger av Odd Tandberg. Masteroppgave. Universitetet i Oslo.
Samtaler med Odd Tandberg.
Søk i kataloger og norske aviser via tidsskriftdatabasen ATEKST.